tiistai 9. heinäkuuta 2013

Kanakurssi l

Mulla alkoi loma! Viikon saan nökötellä kotosalla.
Viikonloppuna ennen loman alkua olin Trainer´s Choice:n järjestämällä kanakurssilla (operantin ehdollistamisen workshop I) Kangasalla.
Kurssi oli aivan mahtava, täytti kaikki odotukset moninkerroin. Ja jatkoa seuraa. Tänä kesänä on edessä vielä  kakkos- ja kolmoskurssi. Nelonen sitten vielä joskus myöhemmin, ellei usko lopu aiemmin...

 Kurssilaisilla oli kaikilla kaksi koulutettavaa kanaa. Toiselle opetettiin värierottelua ja toiselle muotoerottelua.
kuva: Jaana Rajamäki
Kuvassa minun värikanani valitsee epäröimättä mustan lapun muiden joukosta, vau!

kuva: Jaana Rajamäki

Ja tässä kuvassa... nämä mun ilmeet on ihan legendaarisia... olen poistanut kanalta palkkion tuovan kohteen. Kanan odotusaikaa piti venyttää kaikkiaan 20 sekuntiin. 

kuva: Jaana Rajamäki
Tämä muotoerottelu olikin sitten paljon vaikeampi, ja virheitä tuli tehtyä oikein urakalla. Viimein kana alkoi kuitenkin erottaa pyöreän lapun kahdeksankulmiosta, ja joukkoon lisättiin vielä kolmio. Tämä erottelutehtävä onnistui kuitenkin niin kurssin lopussa, että neljättä kuviota en ennättänyt lisätä joukkoon. Tehtävä jäi siis hiukan kesken.

Kurssillahan siis todellisuudessa koulutettiin ihmisiä eikä kanoja. Naksutinkoulutus oli minulle lähestulkoon vieras juttu. Tai, no, ehkä olin tehnyt jotain sinnepäin viimeaikoina Myslin kanssa käyttämällä naksuttimen sijasta hyvä-sanaa.
Kurssilla opeteltiin operantin ehdollistamisen perusteita. Harjoittelimme ajoitusta, kriteeriä ja vahvistetiheyttä. Oman kropan hallintaa opeteltiin myös. Käden ja silmän toimintaa hiottiin.
Mun aivot eivät olleet joutuneet tuollaiseen rääkkiin pitkään aikaan, ja toipuminen tuosta rasituksesta ja uuden termistön opettelusta kesti koko illan ja yön.

Tarkoitus olisi jatkaa harjoituksia mun yhden melko kesyn kanan kanssa ja Mysli saa tuta varmasti myös osuutensa.



1 kommentti:

  1. Mäkin haluaisin kanakursseille! Kuulosti hyvin mielenkiintoiselta! :)

    VastaaPoista